Selasa, 19 Mei 2009

Ke Mana Hala Tuju Murid Lemah ?

Kadar keciciran murid setiap tahun adalah semakin tinggi. Kadar ini amat membimbangkan kita. Apa yang terjadi kepada mereka ini apabila menamatkan persekolahan lebih awal. Ramai antara mereka yang tidak membuat apa-apa,sekadar melepak atau menganggur sampai bila-bila. Kalau ada yang bekerja,hanya cukup untuk makan diri sendiri bahkan kadang-kadang tidak cukup pun !

Kebanyakkan mereka adalah anak-anak MELAYU ! Apa akan terjadi kepada negara dimasa hadapan.. Mereka yang tercicir ini kebanyakan dari golongan berpendapatan rendah dan murid-murid yang tidak boleh membaca dan mengira. Mereka tidak dapat bersaing dengan rakan-rakan sebaya dalam bidang akademik.

Saya berharap pihak kerajaan dapat mengadakan satu program khas ataupun setidak-tidaknya membuka peluang kepada mereka yang rendah dan lemah dalam bidang akademik untuk meneruskan pembelajaran mereka dalam bidang kemahiran. Sekolah menengah teknik dibuka untuk murid bermula dari Tingkatan 1 lagi. Sekurang-kurangnya mereka mempunyai kemahiran dalam bidang seperti pembinaan,baik pulih,elektrikal dan sebagainya. Ataupun sediakan satu sekolah kemahiran khas untuk murid-murid ini.

Saya percaya mereka ini bukanlah lemah segala-galanya. Kita tidak boleh paksa anak-anak ini dalam bidang yang mereka tidak boleh teruskan maka kita serapkan terus mereka dalam bidang kemahiran.Kebanyakkan mereka lebih mahir dan berminat dalam bidang kemahiran ini. Tidak perlulah negara mengimpot pekerja-pekerja asing untuk mengisi bidang pembinaan, pembuatan dan sebagainya.Kita tidak perlu membazir masa dan wang, gunakan modal insan warga kita dengan sebaik-baiknya.

Tiada ulasan: